Авторські відступи як репрезентація авторської позиції в новелах Леоніда Мосендза
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2019.1.2Ключові слова:
авторська позиція, авторські відступи, ліричні відступи, публіцистичні відступи, філософські відступи, історичні відступи, позафабульні елементи композиції, полемічність, вісниківський дискурсАнотація
Розвідку присвячено темі функціонування авторських відступів у текстах малої прози Леоніда Мосендза, яскравого представника вісниківського кола митців. Проблему розглянуто в контексті загальної авторської позиції. Метою розвідки є виявлення художніх особливостей зазначених позафабульних прийомів у новелах збірок «Людина покірна» й «Відплата». Визначено, що звернення до такої наративної тактики зумовлено прагненням до переконливості дискурсу. Відповідно до класифікації таких літературознавців, як І. Безпечний, В. Пахаренко, Н. Ференц та ін., виділено до розгляду ліричні, публіцистичні, філософські й історичні авторські відступи. Автор аргументував природність введення подібних конструкцій у новелах «Людина покірна», «Брат», «Хазарин», «На утвор», «Птах високого лету» й «Мінерва». Здійснено рецепцію художньої доцільності розлогих авторських відступів у новелах «Роксолана» і «Поворот козака Майкла Смайлза». Порівняно з новелами збірки «Людина покірна» у «Відплаті» ці наративні компоненти вирізняються більшою лаконічністю, «завуальованістю» в художню тканину текстів. Відзначено вплив на рецепцію зазначених елементів композиції властивих їм полемічності, парадоксальності, афористичної насиченості. В основному всі відступи віддано оповідачеві, що сприймається невід’ємно від постаті автора. У висновках зазначено, що авторські відступи, роздуми новел Л. Мосендза не переобтяжують сприйняття тексту, є природним компонентом загальної мовної партитури. Результати дослідження відкривають нові перспективи наукового осмислення авторських відступів як поширеного явища у творах еміграційної української малої прози загалом.
Завантаження
Посилання
Bezpechnyi, I. (2009). Teoriia literatury [Literary theory]. Kyiv: Smoloskyp.
Chernec, L, & Isakova, I. (2009). Teorija literatury. Analiz hudozhestvennogo proizvedenija. Slovar' terminov [Literary theory. The artwork analysis. Glossary]. Retrieved from: http://www.philol.msu.ru/~tezaurus/docs/3/dictionary.php?label=%CE&word=%CE%F2%F1%F2%F3%EF%EB%E5%ED%E8%FF%20%E0%E2%F2%EE%F0%F1%EA%E8%E5.
Ferents, N. (2011). Osnovy literaturoznavstva [Fundamentals of literary studies]. Kyiv: Znannia.
Hordynskyi, Ya. (1938). Rapsody pro Ukrainu [Rhapsodies about Ukraine]. Nazustrich, 1, 1‒2.
Hrytsai, O. (1938, March 4). «Liudyna pokirna» (Homo lenis) [“Submissive person” (Homo lenis)]. Svoboda, 51, 2.
M., L. (1938). Z presovoho filmu [From the press film]. Vistnyk, 6, 473‒474.
Malaniuk, Ye. (1962). Spiznene pokolinnia (Leonid Mosendz i inshi). In Ye. Malaniuk, Knyha sposterezhen. Proza [Оbservations book. Prose]. (Vol. 1, pp. 171–177). Toronto: Homin Ukrainy.
Mosendz, L. (2011). Liudyna pokirna [Submissive person]. Kyiv: Ukrainska vydavnycha spilka im. Yu. Lypy.
Mosendz, L. (2016). Vidplata. Opovidi [Retribution. Short stories]. Kyiv: Ukrainska vydavnycha spilka im. Yu. Lypy.
Nabytovych, I. (2001). Leonid Mosendz – lytsar sviatoho Hraalia. Tvorchist pysmennyka v konteksti yevropeiskoi literatury [Leonid Mosendz as a Holy Grail Knight. Writer's creativity in the European literature context]. Drohobych: Vidrodzhennia.
Pakharenko, V. (2009). Osnovy teorii literatury [Fundamentals of the literary theory]. Kyiv: Heneza.
Prosalova, V. (2005). Tekst u sviti tekstiv Prazkoi literaturnoi shkoly [Text in the world of Prague literary school texts]. Donetsk: Skhidnyi vydavnychyi dim.
Tkachenko, A. (1998). Mystetstvo slova: vstup do literaturoznavstva [The Art of the word: Introduction to literary studies]. Kyiv: Pravda Yaroslavychiv.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).