Філологиня й редакторка Антоніна Струтинська
Реконструкція життєпису
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.3.10Ключові слова:
Антоніна Струтинська, біографія, архівні документи, «Наші Дні», публікація, арештАнотація
Актуальність дослідження зумовлена тим, що досі немає розвідок, присвячених вивченню непростого життєвого шляху та багатогранної професійної діяльності української філологині, бібліографки, педагогині, редакторки й публіцистки Антоніни Струтинської. Метою цієї статті є відтворення життєпису А. Струтинської на основі архівних документів, спогадів, публікацій у пресі, а також висвітлення її викладацької, редакторської, публіцистичної та бібліотечної діяльності, укладання переліку віднайдених публікацій. Для досягнення поставлених завдань було використано низку спеціальних наукових методів: евристичний і біографічний методи дали змогу суттєво доповнити біографію А. Струтинської новими фактами; завдяки порівняльному методу вдалося зіставили події та факти і сформувати цілісний ланцюжок подій; бібліографічний метод застосований для укладання переліку віднайдених статей її авторства.
У результаті дослідження завдяки архівним документам із фондів Галузевого державного архіву Служби безпеки України, особовим справам з архівів Інституту українознавства імені І. Крип’якевича НАН України та Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка, спогадам, публікаціям у пресі вдалося заповнити лакуни в біографії А. Струтинської, уточнити відомості про її викладацьку, наукову, журналістську та бібліографічну діяльність. Матеріали спостережної та кримінальної справ, зокрема протоколи обшуків, допитів, судових засідань, рішення суду, дали змогу вивчити причини та обставини арешту, продемонстрували увесь цинізм радянського судочинства. У розвідці підкреслено, що розсекречені документи, з одного боку, є найповнішим джерелом у вивченні життєпису А. Струтинської, з іншого — загалом розкривають репресивні механізми карального «правосуддя» й інструменти психічного тиску на представників української культури.
Наукову новизну становлять не відомі досі сторінки її життя: родинні зв’язки, деталі педагогічної та публіцистичної діяльності, арешту і перебування у виправних таборах. Також вдалося розкрити її криптоніми, віднайти і ввести в науковий обіг низку матеріалів її авторства.
Завантаження
Посилання
Antoniuk, I. (2008). Notni kolektsii biblioteky Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii im. M. V. Lysenka u svitli istoryko-kulturnoho protsesu krayu [The sheet music collections of the Lviv National Musical Academy named after Mykola Lysenko’s library in the historical and cultural process of the region] [Dissertation of candidate of art history]. Mykola Lysenko Lviv National Music Academy.
Bilokin, S. (2011). Tabirnyi zoshyt Yaroslavy Muzyky [A Prison Notebook of Yaroslava Muzyka]. Studii mystetstvoznavchi, 4(36), 144–150.
Hamkalo, I.-Ya. (2021). Miy muzychnyi Olimp [My musical Olympus]. Svit Uspikhu.
Hnatiuk, O. (2015). Vidvaha i strakh [Courage and fear]. Dukh i Litera.
Kolenska, L. (1968). Bezupynnyi bureviy [Incessant storm]. Nashe Zhyttia, 6, 5–6.Propamiatna knyha himnazii sester Vasyliyanok u Lvovi [Commemorative book of the Gymnasium of the Basilian Sisters in Lviv]. (1980). Naukove tovarystvo im. Shevchenka.Snitsarchuk, L. (2023). “Pysaty mushu — tse ye umova moho zhyttia”: lysty Sofii Yablonskoi do Oleny Kysilevskoi (1934–1939 rr.) [“I have to write — my life depends on it”: Sofia Yablonska’s correspondence with Olena Kysilevska (1934–1939)]. Presoznavstvo = Press Studies, 3, 167–180. https://doi.org/10.37222/2786-7552-2023-3-10
Strutynska, M. (1961). Literaturno-mystetskyi Lviv kriz pryzmu zhurnala “Nashi dni” [Literary and artistic Lviv through the prism of the magazine “Nashi dni”]. Suchasnist, 10, 37–45.
Tarnavskyi, O. (2013). Literaturnyi Lviv 1939–1944: Spomyny [Literary Lviv 1939–1944: Memories]. Piramida.
Virchenko, T., & Vydaichuk, T. (2024). Naukovyi proyekt “Litopys zhyttia i tvorchosti B. D. Hrinchenka”: vid vizii do praktychnoi realizatsii [Research project “Chronicle of Borys Hrinchenko’s life and work”: from the vision to the practical implementation]. Synopsys: tekst, kontekst, media, 30(2), 115–121. https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.2.8
Vlasenko, V. (2023). Do biohrafii Pavla Kovzhuna (za materialamy Tsentralnoho derzhavnoho arkhivu vyshchykh orhaniv vlady ta upravlinnia Ukrainy) [To the biography of Pavlo Kovzhun (based on the materials of the Central State Archives of Supreme Bodies of Power and Government of Ukraine)]. Konotopski chytannia, 14, 44–49.
Volkova, A. (2023). Zhyttia i tvorchist Ivana Yizhakevycha za materialamy tsentralnoho Derzhavnoho arkhivu-muzeiu literatury i mystetstva Ukrainy [The life and work of Ivan Yizhakevych based on personal file materials of the Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine]. ART-platFORMA, 2(8), 295–308. https://doi.org/10.51209/platform.2.8.2023.295-308
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Олеся Дроздовська, Оксана Середа
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).