Церемонія прощання із загиблими військовими
Етичні номінації чутливого візуального контенту в медіа
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.4.10Ключові слова:
медіа, журналістика, фотографія, етика, етичні принципи, чутливий контент, візуальний контент, російсько-українська війна, військовослужбовець, поховання, військовий похоронАнотація
Актуальність дослідження зумовлена важливістю вивчення в журналістикознавстві медіачутливого візуального контенту і особливостей його висвітлення. Мета статті — виявлення та аналіз негативних тенденцій етичних номінацій чутливого контенту в медіа щодо етики фоторепрезентації церемоній прощання з загиблими військовими. Предметом дослідження є етичні аспекти візуального контенту в українських медіа. Аналізуються роль контексту, можливість документування подій через фотографію та її суб’єктивність, емоційне навантаження, яке несе фотографія, і її вплив на глядача, фіксація порушень прав людини, а також етичні питання висвітлення церемоній прощання із загиблими військовими. У дослідженні застосовані загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми: емпіричного і системного аналізу, аналітичний, компаративний, описовий.
У результаті дослідження з’ясовано, що етичні принципи журналістики завжди були актуальними, але з початком війни у 2014 році та з повномасштабним вторгненням Російської Федерації в Україну в лютому 2022 року це питання стало ще важливішим і набуло нового значення. На сьогодні в Україні не існує жодного цілісного дослідження, яке б стосувалося етичних принципів журналістики в оприлюденні візуальних матеріалів про жертв війни. Етичні норми публікації зображень похоронної церемонії військових, які загинули від російської агресії, залишаються доволі невизначеними. Проте в реаліях сьогодення, коли номінації медіачутливого контенту часто транслюються в медіа, ця тематика потребує серйозної рефлексії. Важливо дослідити та визначити межу між необхідністю використання фотографій для підтвердження фактів воєнних злочинів і етикою поширення експресивних зображень у їхньому первісному вигляді.
Вважаємо, що медіа, фіксуючи процесію похорону військовослужбовців, не враховують всіх аспектів впливу фотографії на читачів. Є ймовірність, що частина аудиторії могла б віддати перевагу тому, щоб не бачити зображення військовослужбовця в труні крупним планом. З’ясовано, що ретушування подібних фото (заблюрення обличчя) було б професійним підходом у такій ситуації, адже прощання із загиблим визначає подальші етапи, зокрема повернення його родичів і близьких до нормального життя. Тому медійні фото з поховання загиблих військових повинні переглядатися читачами тільки свідомо, але в жодному разі не випадково.
Завантаження
Посилання
Azoulay, A. A. (2019). Potential history: Unlearning imperialism. Verso.
Balzert, S. P. (2013). Leichen auf Seite Eins? Gewaltfotos und Bildethik: deutsche und spanische Qualitätszeitungen im Vergleich. AV Akademikerverlag.
Bataieva, K. (2017). Sotsialna vizualistyka i media-vizualnist [Social visuals and media visuality]. Kondor.
Buket, Ye. (2024, May 11). Na shchyti: pravyla pokhovannia i pomynannia polehlykh viiskovosluzhbovtsiv [On the shield: Rules for burying and commemorating fallen soldiers]. АрміяInform. https://armyinform.com.ua/2024/05/11/na-shhyti-pravyla-pohovannya-i-pomynannya-poleglyh-vijskovosluzhbovcziv
Chervynchuk, A. (2021). Kryminalna problematyka u ZMI: Konspekt lektsii dlia studentiv spetsialnosti 061 “Zhurnalistyka” [Criminal issues in the media: Lecture notes for students of specialty 061 “Journalism”].
Commission on Journalism Ethics. (2024, April 30). Pravyla vysvitlennia proshchan iz zahyblymy voinamy [Rules for covering farewells to fallen soldiers]. https://cje.org.ua/news/pravyla-vysvitlennia-proshchan-iz-zahyblymy-voinamy
Detector media. (2021, February 17). “MediaChek”: “Zhurnal Zhytomyra” porushyv Kodeks etyky, opublikuvavshy foto povishenoho [“MediaCheck”: “Journal of Zhytomyr” violated the code of ethics by publishing a photo of a hanged person]. https://detector.media/community/article/184945/2021-02-17-mediachek-zhurnal-zhytomyra-porushyv-kodeks-etyky-opublikuvavshy-foto-povishenogo/
Dmytriuk, V. (2019). Fotofolklorni aspekty modernykh obriadiv perekhodu: vid pryvatnykh do publichnykh praktyk. Na materialakh Odeshchyny [Photo-folklor aspects of modern rites de passage: from private to public practices based on materials from Odessa region]. Narodoznavchi zoshyty, 5, 1274–1285. https://doi.org/10.15407/nz2019.05.1274
Doletskiy, V. (2009). Pravo na pamiat yak chastyna zmistu prava na zhyttia: postanovka problemy [Right on memory as part of maintenance of right on life: problem statement]. Forum prava, 3, 227–232.
Filipova, H. (2021). Foto post mortem. Mizh pamiattiu ta vyhadkoiu [Post mortem photography: Between memory and fiction]. Babai. https://babai.co.ua/articles/foto-post-mortem-mizh-pam-yattyu-ta-vigadkoyu
Hanusch, F. (2013). Sensationalizing death? Graphic disaster images in the tabloid and broadsheet press. European Journal of Communication, 28(5), 497–513. https://doi.org/10.1177/0267323113491349
Hlushko, A. (2017). Vizualizatsiia zbroinoho konfliktu v ukrainskykh merezhevykh ZMK yak faktor mediatravmy [Visualization of armed conflict in Ukrainian online media as a factor of media trauma]. In Yu. Chaplinska (Ed.), Mediatravma v umovakh informatsiinoi viiny: psykholohichnyi ta pedahohichnyi aspekty. http://mediaosvita.org.ua/book/glushko-a-v-vizualizatsiya-zbrojnogo-konfliktu-v-ukrayinskyh-merezhevyh-zmk-yak-faktor-mediatravmy
Ilkiv, Ya. (2023, September 13). “Pokhorony voiniv vazhlyvi ne lyshe dlia yikhnikh rodyn”. Shcho varto znaty pro tradytsii proshchannia iz zahyblymy [“Funerals of Soldiers are important not only for their families”. What You should know about traditions of honoring the fallen]. Platforma pamiati Memorial. https://tinyurl.com/yrx9wv33
Jackson, A. (2021, November 10). The history of postmortem photography — JSTOR Daily. JSTOR Daily. https://daily.jstor.org/the-history-of-postmortem-photography
Kuzmenko, L., Kushch, L., Dvorovyi, M., & Pohorelov, O. (Eds.). (2022). Samorehuliatsiia ukrainskykh media pid chas dii voiennoho stanu v Ukraini. Z dosvidu roboty Komisii z zhurnalistskoi etyky: Analitychno-dovidkovyi zbirnyk [Self-regulation of Ukrainian media during martial law in Ukraine. From the work experience of the Commission on journalistic ethics: Analytical and reference collection]. Komisiia z zhurnalistskoi etyky.
Lysenko, L. (2023). Kryza etyky vizualnoi reprezentatsii viiny (vymir fotohrafii) [The ethics’ crisis of visual representation of war (the photography’s dimension)]. Obraz, 3, 37–46 https://doi.org/10.21272/Obraz.2023.3(43)-37-46
Malai, K. (2021, December 1). Navishcho v SRSR fotohrafuvaly pokhoron. Istoriia dyvnoho zvychaiu [Why funerals were photographed in the USSR: The story of a strange custom]. OBOZ.UA. https://news.obozrevatel.com/ukr/show/people/navischo-v-srsr-fotografuvali-pohoron-istoriya-divnogo-zvichayu.htm
Melnyk, V. (2023, March 16). Voienna etyka: novyi vyklyk. Yak viina zminyla nashe spryiniattia «tiazhkykh» foto ta chy normalno tse [War ethics: a new challenge. How the war has changed our perception of «disturbing» photos and whether it's normal]. Vikna. https://vikna.tv/dlia-tebe/vijna-v-ukrayini/shho-take-voyenna-etyka-ta-chy-mozhna-fotografuvaty-gore-poyasnennya
Melnyk, V. (2024, September 9). (Ne) publikui foto zahyblykh ditei: de fiksatsiia zlochynu perekhodyt mezhi etyky. [(Do not) publish photos of deceased children: where crime documentation crosses the boundaries of ethics]. Vikna. https://vikna.tv/dlia-tebe/vijna-v-ukrayini/chy-mozhna-publikuvaty-foto-zagyblyh-vidpovid-otara-dovzhenka
Morcate, M. (2012). Duelo y fotografía post-mortem. Contradicciones de una práctica vigente en el siglo XXI. Sans Soleil, 4, 168–181.
Morse, T. (2013). Covering the Dead: Death images in Israeli newspapers — ethics and praxis. Journalism Studies, 15(1), 98–113. https://doi.org/10.1080/1461670X.2013.783295
Pro vnesennia zmin do Zakonu Ukrainy “Pro Statut harnizonnoi ta vartovoi sluzhb Zbroinykh Syl Ukrainy” shchodo viiskovoho pokhovalnoho rytualu [On amending the Law of Ukraine “On the Charter of garrison and guard services of the Armed Forces of Ukraine” regarding the military funeral ritual], Law of Ukraine #1622-IX (2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1622-20#Text
Silva, M. F. S., & Eldridge II, S. A. (2020). The Ethics of Photojournalism in the Digital Age. Routledge.
Stanley, L. & Wise, S. (2011). The domestication of death: The sequestration thesis and domestic figuration. Sociology, 45(6), 947–962. https://doi.org/10.1177/0038038511416153
Tsyvilnyi kodeks Ukrainy [Civil Code of Ukraine]. Code of Ukraine #435-IV (2024). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text
Vorobiov, Ye., Hrynyshak, M., & Burmahin, O. (2022, December 20). Bez zaivykh kadriv: yurydychni aspekty foto- ta videoziomky [Without extra shots: Legal aspects of photo and video recording]. Platforma prav liudyny. https://ppl.org.ua/bez-zajvix-kadriv-yuridichni-aspekti-foto-ta-videozjomki.html
West, N. M. (1996). Camera fiends: Early photography, death, and the supernatural. The Centennial Review, 40(1), 170–206. https://www.jstor.org/stable/23740730
Women in Media. (2024, June 27). “Zhinky v media” doluchylys do rozrobky rekomendatsii KZhE shchodo vysvitlennia pokhovan ukrainskykh viiskovykh [“Women in Media” contributed to the development of recommendations by the Commission on Journalism Ethics regarding coverage of the burials of ukrainian soldiers]. https://wim.org.ua/materials/cje-recommendation
Zelizer, B. (2007). On “having been there”: “Eyewitnessing” as a journalistic key word. Critical Studies in Media Communication, 24(5), 408–428. https://doi.org/10.1080/07393180701694614
Zubova, A. (2023, December 20). Tseremoniia proshchannia z zahyblymy viiskovymy u Kropyvnytskomu: dyskusii ta propozytsii [Military burial ceremony in Kropyvnytskyi: discussions and decisions]. Media Literacy in Ukraine's Regions. https://milukraine.net/2023/12/czeremoniya-proshhannya-z-zagyblymy-vijskovymy-u-kropyvnyczkomu-dyskusiyi-ta-propozycziyi
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ольга Пелешок
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).