Долаючи відчуження. Гуманістичний екзистенціалізм і експресіоністська техніка в прозі Ігоря Костецького
Частина перша
DOI:
https://doi.org/10.28925/2311-259x.2024.3.4Ключові слова:
відчуження, експресіонізм, екзистенціалізм, гуманізм, «потік свідомості», «текст у тексті», новела, повоєнна добаАнотація
Стаття присвячена екзистенційно значущій в українській еміграційній літературі проблемі відчуження і способам її художньої реалізації в прозі Ігоря Костецького другої половини 1940‑х років (зокрема, у таких «“екстравертно” експериментальних творах», як «Поїзд раз у раз спинявся», «Новеля для тебе», «Ми з Недж», «Поет і його женщини», «Божественна лжа», «Шість ліхтарів і сьомий місяць», «Повість про останній сірник», в основі кожного з яких — людина в системі її зв’язків зі світом і з собою). Означену проблему розглянуто в контексті гуманістичного екзистенціалізму як певного типу мислення письменника й ідейно-світоглядної основи його творів, а також крізь призму експресіоністської поетики його художньої прози. Мета цього дослідження: проаналізувати значення проблеми відчуження і способи її художнього втілення в деяких прозових творах І. Костецького 1940‑х років, а відповідно розширити уявлення про екзистенціалістську основу його прозомислення й експресіоністську техніку художнього письма. Для цього використано соціокультурний (для визначення теоретичних аспектів поняття «відчуження»), біографічний (для розуміння взаємозв’язку між текстом і автором), компаративний (для з’ясування міжтекстових паралелей та інтертекстуальності) методи аналізу.
Наукова новизна дослідження полягає в тому, що в ньому вперше в контексті проблеми відчуження розглянуто сукупність тем, образів і мотивів прози письменника цього періоду, розкрито екзистенціалістський та експресіоністський аспекти його творчості. До аналізу залучено літературно-критичні й літературознавчі розвідки сучасників письменника (передусім Юрія Шереха, Володимира Державина, Віктора Петрова, Григорія Костюка, Василя Барки) і нинішніх дослідників його доробку.
У результаті дослідження доведено, що експресіонізм як провідний модус художнього осмислення феномена відчуження позначився на образній системі, характерах, типі оповіді й реалізований на різних рівнях естетичної цілісності кожного твору (проблемно-тематичному, сюжетно-композиційному, часово-просторовому). Розглядаються механізми виникнення відчуження як результату зіткнення особистісного й суспільно зумовленого, роз’єднаності людини і світу, визначаються шляхи подолання відчуження й художні засоби, що дають змогу письменникові досягнути поставлених цілей (чинники мови, гри, маски).
Завантаження
Посилання
Barka, V. (1963–1964). Ekspresionistychna proza Ihoria Kostetskoho [Expressionist prose by Ihor Kostetskyi]. In Ihor Kostetskyi. Zbirnyk, prysviachenyi 50‑i richnytsi z dnia narodzhennia pysmennyka (pp. 199–205). Vydannia “Na hori”.
Chernenko, O. (1989). Ekspresionizm u tvorchosti Vasylia Stephanyka [Expressionism in the work of Vasyl Stefanyk]. Suchasnist.
Derzhavyn, V. (1946). Ihor Kostetskyi i nove mystetstvo noveli [Ihor Kostetskyi and the new art of the short story]. In I. Kostetskyi, Opovidannia pro peremozhtsiv. Deviat novel (pp. 25–26). Zolota brama.
Derzhavyn, V. (1948a). Try roky literaturnoho zhyttia na emihratsii (1945–1947) [Three years of literary life in exile (1945–1947)]. Akademia.
Derzhavyn, V. (1948b). Ukrainska emigratsiina literatura (1945–1947) [Ukrainian emigration literature (1945–1947)]. In T. Kurpita (Ed.), Kalendar-almanakh na yuvileinyi 1948 rik (pp. 130–152).
Huseinova, O. (2004). Kurtuazne kokhannia v drami Ihoria Kostetskoho “Poet ta yoho zenshchyny” [Courtly love in Ihor Kostetskyi's drama “The Poet and His Women”]. In V. Morenets (Ed.), Na poshanu Viktora Kytastoho (pp. 245–252). PH “Kyievo-Mohylianska akademia”.
Koshelivets, I. (1947). Styl surmaderne [Surmaderne style]. Litavry: literaturno-mystetskyi i naukovo-populiarnyi misiachnyk, 2, 55–57.
Kostetskyi, I. (1946). Novelia dlia tebe [A short story for you]. Zahrava, 2, 17–20.
Kostetskyi, I. (1960). Stattia pro virshi [Article about poems]. In V. Lesych, Kreidiane kolo (pp. 59–82). Na hori.
Kostetskyi, I. (2001a). My z Nedzh: skalka z eposu [Nedge and I: a fragment from an epic]. Kurier Kryvbasu, 136, 126–132.
Kostetskyi, I. (2001b). Poet ta yoho zhenshchyny [The poet and his women]. Kurier Kryvbasu, 136, 144–165.
Kostetskyi, I. (2001c). Poizd raz u raz spyniavsia [The train stopped again and again]. Kurier Kryvbasu, 136, 123–125.
Kostetskyi, I. (2005). Tobi nalezhyt tsilyi svit: vybrani tvory [The whole world belongs to you: selected works]. Krytyka.
Kostetskyi, I. (2011). Mertvykh bilshe nema. Zberezheni frahmenty druhoi chastyny romanu [There are no more dead. Fragments of the second part of the novel have been preserved]. Kurier Kryvbasu, 260–261, 340–354.
Kostiuk, H. (1983). Z litopysu literaturnoho zhyttia v diiaspori [From the annals of literary life in the diaspora]. In U sviti obraziv ta idei. Vybrane. Krytychni ta istoryko-literaturni rozdumy 1930–1980 (pp. 440–490). Suchasnist.
Matviienko, S. (2001). Eksperyment z movoiu: interpretatsiia tvoriv Ihoria Kostetskoho [An experiment with language: interpretation of the works of Ihor Kostetskyi]. Kurier Kryvbasu, 12, 167–183.
Onyshkevych, L. (1998). Lystuvannia z Ihorem Kostetskym [Correspondence with Igor Kostecki]. Suchasnist, 6, 130–149.
Pavlychko, S. (1999). Dyskurs modernizmu v ukrainskii literaturi [Discourse of modernism in Ukrainian literature] (2nd ed.). Lybid.
Petrov, V. (1946). Ekzystentsiialism i my [Existentialism and us]. Ridne slovo, 11, 34–43.
Petrov, V. (2013). Ihor Kostetskyi ta yoho krytyky [Ihor Kostetskyi and his critics]. In Rozvidky (Vol. 2, pp. 715–718). Tempora.
Sherekh, Yu. (1946). Styli suchasnoi ukrainskoi literatury na emigratsii [Styles of modern Ukrainian literature in emigration]. MUR — Mystetskyi Ukrainskyi Rukh. Zbirnyky literaturno-mystetskoi problematyky, 1, 54–80.
Shevchuk, Hr. (1947). Pravo na eksperyment i yoho mezhi [The right to experiment and its limits]. Ukrainska trybuna, 11(35), 4.
Solovei, O. (2015). Do problemy vidchuzhennia v noveli Ihoria Kostetskoho “My z Nedzh” [To the problem of alienation in Ihor Kostetskyi’s novel “Nedge and I”]. Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Humanitarni nauky, 1–2, 257–266.
Solovei, O. (2017). Etychni maxymy v khudozhnii prozi Ihoria Kostetskoho [Ethical maxims in the artistic prose of Ihor Kostetskyi]. Materialy naukovoi konferentsii profesorsko-vykladatskoho skladu, naukovykh pratsivnykiv i zdobuvachiv naukovoho stupenia za pidsumkamy naukovo-doslidnoi roboty za period 2015–2016 rr. (Vol. 2, pp. 107–110). DonNU named after Vasyl Stus.
Solovei, O. (2018). Do rozuminnia ekspresionistychnoi poetyky Ihoria Kostetskoho [Towards an understanding of the expressionist poetics of Ihor Kostetskyi]. In Dialoh mov — dialoh kultur. Ukraina i svit. VIII Mizhnarodna naukova Internet-konferentsiia z ukrainistyky (pp. 328–341). Open Publishing LMU.
Solovei, O. (2021). Problema vidchuzhennia u noveli Ihoria Kostetskoho “Shist likhtariv i somyi misiats” [The problem of alienation in Ihor Kostetskyi’s novel “Six Lanterns and the Seventh Moon”]. In A. Vinnichuk et al. (Eds.), Literaturni konteksty XX stolittia: Vol. 7. Ihor Kostetskyi i doba (pp. 209–229). Tvory.
Stekh, M. R. (2005). Styl [Style]. In I. Kostetskyi, Tobi nalezhyt tsilyi svit (pp. 163–175). Krytyka.
Stekh, M. R. (2014). Lystuvannia cherez okean i bariez mizh pokolinniamy [Correspondence across the ocean and the barrier between generations]. Kurier Kryvbasu, 290–300–301, 189–193.
Yurova, I. (2006). Tvorcha osobystist Ihoria Kostetskoho u literaturnomu dyskursi II polovyny XX stolittia [The creative personality of Ihor Kostetskyi in the literary discourse of the second half of the 20th century]. Nord-Pres.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Вадим Василенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).